Jak efektywnie pracować w domu?

Jak efektywnie pracować w domu?

Dotychczas praca zdalna była dodatkiem do pracy biurowej. Nierzadko była pewną formą benefitu dla pracownika. Teraz z uwagi na wciąż utrzymujący się stan pandemii wielu z nas odesłano na tzw. home office. Jednak nie każdy potrafi poradzić sobie z tym trybem pracy. Kluczem jest stosowna organizacja. Jak w związku z tym skutecznie wykonywać pracę z domu?

W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, mnóstwo firm zdecydowało się przenieść na systemem home office. Dla części pracowników, którzy nie mieli wcześniej doświadczenia z takim trybem pracy, efektywne zaplanowanie czasu jest nie lada problemem, bo wymusza zastosowanie kilku nowych zasad.

Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w domu?

W pierwszej kolejności trzeba zorganizować sobie komfortowe miejsce do pracy. W pożądanych okolicznościach jest to pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Ale nie zawsze jest to realne. Niekiedy mamy jedynie kilka metrów kwadratowych przestrzeni na ustawienie biurka czy stolik i to również się sprawdzi. Ważne jest jednak to, aby strefa pracy była oddzielona od strefy osobistej. Naturalnie trzeba również zwrócić uwagę na oświetlenie, aby było jak najbardziej naturalne.

Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie posiadasz w domu ergonomicznego krzesła czy biurka to rekomendujemy zdecydować się na jego kupno w komisie albo sprawdzić regionalne propozycje sprzedaży w sieci.

Odpowiednie planowanie dnia pracy

W trakcie pracy w domu istotna jest dyscyplina i sumienność w realizowaniu zadań. Starajmy działać tak samo, jak w czasie pracy w biurze. Jeśli nasze godziny pracy nie są z góry określone, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Należy pamiętać, aby w czasie pracy nie wykonywać innych obowiązków. Dobrą metodą na skupienie się na pracy jest zastosowanie techniki Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową przerwą między kolejnymi czynnościami czy wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych.

Dress code a home office

Dzień spędzony w piżamie pomimo, że brzmi świetnie, może mieć niepożądany wpływ na naszą produktywność. Codzienne ciuchy mogą może być tak komfortowy, że będzie powodować rozleniwienie. By do tego nie doprowadzić warto zadbać o swój wygląd, zwłaszcza jeśli w czasie pracy prowadzone są zebrania na videochacie. Poczujemy się wtedy pewniej.

Utrzymanie relacji ze współpracownikami

W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają ceremoniały biurowe jak poranne konwersacje przy śniadaniu, wspólny dojazd do biura bądź wyjście na obiad. Do podtrzymania dobrych relacji ze współpracownikami warto użyć darmowych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z szerszą grupą pracowników, łatwiejsze będzie zebranie online przez Google Meet, Zoom lub Skype. Jeśli odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów prywatnych. W home office niesłychanie ważne jest zachowanie komfortu psychicznego, szczególnie kiedy rzadko widujemy się z innymi znajomymi.